Black Friday wordt steeds meer een bekend fenomeen in Nederland. Maar hoe denken we hier eigenlijk over? We vroegen het de leden van het Trendpanel via een online enquête. 14% staat positief tegenover Black Friday, 44% staat hier negatief tegenover. De belangrijkste reden waarom men negatief is, is dat men het te commercieel vindt en juist in tijden van Corona ongepast om nu mensen massaal naar de winkels te lokken. Mensen die positief zijn, vinden het nodig voor winkels om hun hoofd boven water te kunnen houden en zien vaak zeer aantrekkelijke aanbiedingen langskomen.
Eén op de zes mensen deed mee aan een Black Friday actie. In de meeste gevallen (47%) was dat niet op de vrijdag zelf, maar op de dagen daarvoor, in 34% van de gevallen ging het om de vrijdag zelf. De overige 19% deed nog mee aan Black Friday acties in de dagen erna. In de meeste gevallen kochten de Black Friday kopers producten in de volgende categorieën:
-Kleding, schoenen & accessoires: 40%
-Computer & elektronica: 31%
-Dagelijkse verzorging, make-up, parfums / luchtjes: 25%
-Woninginrichting: 13%
86% van de Black Friday kopers kocht producten voor zichzelf, 33% voor iemand anders binnen het huishouden en 6% voor iemand buiten het huishouden. 66% van de Black Friday kopers kocht enkel producten online, 16% kocht zowel producten online als in de fysieke winkel, 18% kocht alleen producten in de fysieke winkel.
Waarom kochten we niet tijdens Black Friday? De belangrijkste redenen zijn:
-Ik had niets nodig: 60%
-Te commercieel: 43%
-Te druk in de winkels / winkelstraat: 42%
-Ik wil kleine / lokale ondernemers steunen door juist niet tijdens Black Friday te kopen: 31%
73% van de mensen heeft zich enorm geërgerd aan de grote stroom aan mensen naar de steden tijdens Black Friday. 49% is van mening dat Black Friday verboden had moeten worden door de overheid (25% was het hiermee oneens), 41% vindt dat online winkels het goede voorbeeld hadden moeten geven door dit jaar geen Black Friday acties te doen (31% was het hiermee oneens).