Via een online enquête vroegen we onder andere naar jullie mening over DNA-testen.
- De eerste gedachten die consumenten spontaan hebben bij DNA-testen gaan vooral over erfelijkheid, medische zaken en de inzet bij opsporing van criminelen.
- Eén op de 10 consumenten heeft wel eens een DNA-test laten uitvoeren, meestal om erfelijkheid te toetsen.
- Consumenten overwegen het sterkst een DNA-test om het risico op kanker / aanleg voor aandoeningen vast te laten stellen
- Bij veel andere toepassingen – zoals bijvoorbeeld vaststellen van de huidsgezondheid, nagaan welk voedingspatroon het best bij je past, het in kaart brengen van je mentale weerbaarheid, het in kaart brengen van je lichaamsbouw, nagaan welke vormen van sport / beweging het best bij je passen – overheerst de twijfel.
- Consumenten zijn duidelijk erg verdeeld over het al dan niet overwegen van een DNA-test; hun mindset en omstandigheden zijn daarin vaak bepalend: waar de één het erg fijn vindt om mogelijke afwijkingen vooraf te weten, zegt de ander dat dit tot onnodige zorgen kan leiden. Of ze willen liever “gewoon leven” zonder op alles voorbereid te willen zijn.
- De bereidwilligheid om uitkomst DNA-test te delen met mensen buiten de familie of medische experts om is beperkt. Slechts 3% van de consumenten is bereid de uitkomst met een verzekeraar te delen.
- Er is veel scepsis over het idee dat verzekeraars DNA-informatie mogen gebruiken om verzekeringsproducten meer op maat in te richten. Zelfs onder de 7% die vindt dat verzekeraars dat wél mogen doen, bestaat nog veel twijfel over de manier waarop dit dan ingericht moet worden.