Ervaringen panelleden
Wij vinden de interactie met onze panelleden belangrijk. Zo vragen wij regelmatig om feedback en proberen we dat – waar mogelijk – mee te nemen. Omdat we dol zijn op het doen van onderzoek, hebben we een aantal panelleden een korte enquête voorgelegd over onszelf:
– Waarom doe je mee aan Trendpanel?
– Wat vond je van de onderzoeken waar je aan mee hebt gedaan?
– Heb jij tips / suggesties voor Trendpanel?
Hieronder de reacties:
– Vind het leuk en heb idee dat er nog iets meegedaan wordt.
– Leuk om mijn mening te geven.
– Ik vind dat elke mening telt. En ik me vaak in alle onderzoek niet thuis kan vinden
– Om een breed beeld te geven hoe de bevolking denkt over iets en het zou leuk zijn als je een keer iets wint.
– Leuk om over ogenschijnlijk dagelijkse dingen na te moeten denken.
– Zet me aan tot nadenken over bepaalde onderwerpen.
– Omdat ik het leuk vind om mijn mening te geven.
– Om geld te verdienen.
– Mening belangrijk, zijn vaak teveel van dezelfde groepen die meedoen.
– Gewoon om te zien of er nog steeds ” globale” vragen zijn.
– De thema’s vind ik best wel interessant.
– Bijdrage leveren.
– Omdat ik het meestal niet eens was met de uitslag van een poll.
– Vind het gewoon leuk!
– Vind ik leuk, omdat het over verschillende dingen gaat.
– Leuk om vragen te beantwoorden en daarnaast bij te blijven.
– Lijkt me nuttig voor het beleid en het kost ook geen moeite
– Gewoon voor de lol.
– Kans op een geldprijs.
– Ik vind het leuk om enquêtes te doen. Om zo nu en dan wat extra geld ermee te krijgen is een pluspuntje.
– Heb me een tijd geleden opgegeven en weet eigenlijk niet waarvoor.
– Omdat ik hoop hiermee een bijdrage te leveren aan eerlijke onderzoeksresultaten.
– Nieuwsgierigheid, gepaard aan wantrouwen… Laat ik het zo stellen… ik heb weinig vertrouwen in wat er gebeurt met deze onderzoeken, maar ik ben wel nieuwsgierig.
– Benieuwd waar het toe leidt.
– Ik vond het winnen van de prijzen interessant. Daarnaast is het wel leuk.
– Zit veel aan de PC en hou van afwisselend werk. Dit is een leuke en zinvolle afleiding.
– Omdat jullie onderzoeken bijdragen aan dagelijkse voortgang vd maatschappij.
– Zodat ook mijn stem gehoord wordt.
– Wel oké!
– Relevant. Niet te veel vragen in een keer.
– Leuk hoor.
– Het merendeel wel aardig.
– Geheel passend bij mijn motovatie om mee te doen.
– Beetje eenzijdig. Vaak corona gerelateerd.
– Soms wel interessant.
– Duidelijk, leuk om in te vullen en de onderzoeken zijn niet écht te lang
– Relatief goed. Alleen niet altijd eens met de vraagstelling of de antwoorden die je kan geven.
– Soms zinnig, soms onzinnig, dat wisselt.
– Sommige interessant, andere minder.
– Afwisselend.
– Goede vragen.
– Tot nu toe nog steeds leuk en uitdagend.
– Prima. Duidelijke vragen, goede antwoordmogelijkheden en actuele onderwerpen.
– Meestal (erg) leuk en to the point!
– Niet allemaal even interessant.
– Leuk, niet te lang of te kort.
– Prima, korte vragenlijst, actuele onderwerpen.
– De onderzoeken zijn goed te doen. Volgens mij zit er de laatste tijd voornamelijk een corona tintje aan, maar dat is begrijpelijk.
– Leuk, beter dan andere vragenlijsten waar ik wel eens aan mee doe.
– Niet echt spannend.
– Leuk kost niet zoveel tijd om mee te doen!
– Afwisselend, soms verrassend. zou nog wat meer vragen willen. Ook leuk dat je daarna ziet wat anderen er van vonden.
– Meestal wel zinnig, alleen corona ben ik nu wel een beetje zat.
– De ene leuker dan de andere.
– Best leuk om te toen en andere meningen te lezen.
– Mogen meer vragen zijn.
– Aardige onderzoeken, maar de winkans van de verloting is heel klein. Een systeem met spaarpunten zou beter zijn en daar heeft iedereen iets aan.
– Misschien een kleine beloning voor elke keer dat je deelneemt aan een onderzoek, zo trek je nog meer mensen.
– Lengte verkleinen en antwoord mogelijkheden soms uitbreiden.
– Nee ga zo door! Vind jullie interactief en actueel en dat stimuleert mij tenminste.
– Toch meer prijzen evt met punten systeem.
– Buiten de maatschappelijke issues, ook aandacht besteden aan de emotionele uitwerking van situaties.
– Graaf eens wat dieper.
– Ga zo door, nooit veel te lange onderzoeken en de vragen zijn altijd in eenvoudige taal gesteld.
– Zo door blijven gaan dan hoop ik een keer een prijs te winnen.
– Duidelijker zijn wat er met gegevens gedaan gaat worden.
– Nee vind dit een heel leuke manier om vragen te mogen beantwoorden……kort en van nu….
– Meer vraaggesprekken
– Meer gevarieerde onderwerpen.
– Soms mis ik een openruimte omdat ik dan niet pas in de antwoorden.
– Misschien een idee om vragen te stellen aan mensen die corona hebben gehad en hoe die weer proberen om weer deel te gaan nemen aan de samenleving. Denk dat er hier grote verschillen in zijn en misschien kunnen jullie zo een beeld vormen hoe het onder de mensen speelt die wel corona hebben gehad en bij wie niet.
– Ja, vooral zo doorgaan.
– Lekkere korte vraaglijsten…. lieven meer kortere dan lange lijsten
– Niet te lang, geen vragen stellen die op elkaar lijken
– Korte lijsten maken en punten sparen.
– Misschien een “spaarsysteem” IK heb al heel veel enquêtes ingevuld, nog nooit iets gewonnen dus ik heb het idee dat ik veel tijd “weggeef”.
Het Trendpanel luistert naar de deelnemers
Het Trendpanel luistert naar de deelnemers. We proberen onze enquêtes altijd kort en kracht te houden en inhoudelijk te verbeteren waar mogelijk. Een aantal suggesties kwam binnen over het sparen van punten voor geld / waardebonnen in plaats van een maandverloting. Wij houden bewust vast aan de maandverloting omdat we willen dat iedereen die de enquête invult – of je nu wel tot de doelgroep behoort of niet – net zoveel kans maakt op prijzen. In veel andere panels waarbij men met spaarsystemen werkt, komt het vaak voor dat respondenten bepaalde antwoorden kiezen om tot de doelgroep te behoren zodat ze een vergoeding krijgen. Bij het Trendpanel behoor je altijd tot de doelgroep, waardoor het niet uitmaakt welk antwoord je geeft om een beloning te krijgen. Dus een maandverloting leidt in de praktijk tot meer eerlijke antwoorden.