Supermarkten

We voerden in september een online enquête uit over de bekendheid en het imago van de verschillende supermarkten in Nederland. Lidl (95%), Jumbo (95%), Albert Heijn (93%) en Aldi (93%) zijn de bekendste supermarkten in Nederland. Gevolgd door Plus (80%), Coop (70%) en Spar (68%). 34% van de mensen kent online supermarkt Picnic.

68% doet wel eens boodschappen bij de Albert Heijn, 63% bij de Jumbo en 62% bij Lidl. 5% bestelt wel eens boodschappen via Picnic.

Albert Heijn wordt het vaakst als favoriete supermarkt bestempeld (25%), gevolgd door Jumbo (23%) en Lidl (18%).

Wat zijn de 5 kenmerken die men het best bij de verschillende supermarkten vindt passen? Voor Albert Heijn zijn dat:

1. Uitgebreid assortiment
2. Hoge prijzen
3. Dichtbij
4. Hoge kwaliteit producten
5. Overzichtelijke winkels

Voor Jumbo zijn dat:

1. Uitgebreid assortiment
2. Aantrekkelijke aanbiedingen
3. Dichtbij
4. Overzichtelijke winkels
5. Goed personeel

Voor Lidl zijn dat:

1. Goedkoop
2. Aantrekkelijk aanbiedingen
3. Dichtbij
4. Uitgebreid assortiment
5. Maakt boodschappen doen makkelijk

Voor Aldi zijn dat:

1. Goedkoop
2. Aantrekkelijk aanbiedingen
3. Dichtbij
4. Maakt boodschappen doen makkelijk
5. Uitgebreid assortiment

En voor Plus zijn dat:

1. Uitgebreid assortiment
2. Aantrekkelijk aanbiedingen
3. Overzichtelijke winkels
4. Goede service
5. Mooie winkels

Zoals je kan zien, verschilt het voor de supermarkten en lijken vooral Lidl en Aldi sterk op elkaar qua imago.

25% bestelt wel eens online boodschappen. 8% bestelt vaker online boodschappen dan in de supermarkt.

46% doet meerdere keren per week kleine boodschappen, dat aandeel is iets grote dan de 42% die eenmaal per week boodschappen haalt. De overige 12% doet boodschappen wanneer de spullen op zijn. Gemiddeld zijn de boodschappers tevreden: 81% vindt dat Nederland een goed aanbod heeft aan supermarkten. En 60% is loyaal aan de supermarkt waar ze kopen.

Uitgelichte afbeelding

Supermarkten-uitgelichte afbeelding 01

Meer resultaten onderzoek

Verwachtingen 2024
Begin 2024 vroegen we onze panelleden wat hun verwachtingen zijn voor het jaar 2024.
Terugblik 2023
Eind 2023 vroegen we onze panelleden hoe zij het jaar 2023 hebben ervaren. Welk gemiddeld cijfer geven zij het jaar voor hen persoonlijk en
Vakantieplannen
Onlangs vroegen we onze panelleden over hun vakantiegedrag en vakantieplannen voor deze zomer. Hoe kijken zij aan tegen vakanties? Gaan ze op vakantie? Zo ja:

Meer over de vormen van onderzoek
waar jij aan mee kan doen

Volg ons op

Via onze social kanalen delen we interessante en leuke resultaten uit onze onderzoeken. Volg ons ook daar om op de hoogte te blijven: