Supermarkten

We voerden in september een online enquête uit over de bekendheid en het imago van de verschillende supermarkten in Nederland. Lidl (95%), Jumbo (95%), Albert Heijn (93%) en Aldi (93%) zijn de bekendste supermarkten in Nederland. Gevolgd door Plus (80%), Coop (70%) en Spar (68%). 34% van de mensen kent online supermarkt Picnic.

68% doet wel eens boodschappen bij de Albert Heijn, 63% bij de Jumbo en 62% bij Lidl. 5% bestelt wel eens boodschappen via Picnic.

Albert Heijn wordt het vaakst als favoriete supermarkt bestempeld (25%), gevolgd door Jumbo (23%) en Lidl (18%).

Wat zijn de 5 kenmerken die men het best bij de verschillende supermarkten vindt passen? Voor Albert Heijn zijn dat:

1. Uitgebreid assortiment
2. Hoge prijzen
3. Dichtbij
4. Hoge kwaliteit producten
5. Overzichtelijke winkels

Voor Jumbo zijn dat:

1. Uitgebreid assortiment
2. Aantrekkelijke aanbiedingen
3. Dichtbij
4. Overzichtelijke winkels
5. Goed personeel

Voor Lidl zijn dat:

1. Goedkoop
2. Aantrekkelijk aanbiedingen
3. Dichtbij
4. Uitgebreid assortiment
5. Maakt boodschappen doen makkelijk

Voor Aldi zijn dat:

1. Goedkoop
2. Aantrekkelijk aanbiedingen
3. Dichtbij
4. Maakt boodschappen doen makkelijk
5. Uitgebreid assortiment

En voor Plus zijn dat:

1. Uitgebreid assortiment
2. Aantrekkelijk aanbiedingen
3. Overzichtelijke winkels
4. Goede service
5. Mooie winkels

Zoals je kan zien, verschilt het voor de supermarkten en lijken vooral Lidl en Aldi sterk op elkaar qua imago.

25% bestelt wel eens online boodschappen. 8% bestelt vaker online boodschappen dan in de supermarkt.

46% doet meerdere keren per week kleine boodschappen, dat aandeel is iets grote dan de 42% die eenmaal per week boodschappen haalt. De overige 12% doet boodschappen wanneer de spullen op zijn. Gemiddeld zijn de boodschappers tevreden: 81% vindt dat Nederland een goed aanbod heeft aan supermarkten. En 60% is loyaal aan de supermarkt waar ze kopen.

Uitgelichte afbeelding

Supermarkten-uitgelichte afbeelding 01

Meer resultaten onderzoek

Terugblik 2022
Eind 2022 vroegen we onze panelleden via een online enquête hoe zij het afgelopen jaar hebben ervaren.
WK Voetbal in Qatar
20 november start het WK voetbal in Qatar. Via een online enquête vroegen we de mening van Nederlanders over dit WK.
Inflatie
Sinds de Russische inval in Oekraïne zijn de prijzen enorm gestegen en is sprake van een ongekend hoge inflatie.

Meer over de vormen van onderzoek
waar jij aan mee kan doen

Volg ons op

Via onze social kanalen delen we interessante en leuke resultaten uit onze onderzoeken. Volg ons ook daar om op de hoogte te blijven: