We voerden in september een online enquête uit over de bekendheid en het imago van de verschillende supermarkten in Nederland. Lidl (95%), Jumbo (95%), Albert Heijn (93%) en Aldi (93%) zijn de bekendste supermarkten in Nederland. Gevolgd door Plus (80%), Coop (70%) en Spar (68%). 34% van de mensen kent online supermarkt Picnic.
68% doet wel eens boodschappen bij de Albert Heijn, 63% bij de Jumbo en 62% bij Lidl. 5% bestelt wel eens boodschappen via Picnic.
Albert Heijn wordt het vaakst als favoriete supermarkt bestempeld (25%), gevolgd door Jumbo (23%) en Lidl (18%).
Wat zijn de 5 kenmerken die men het best bij de verschillende supermarkten vindt passen? Voor Albert Heijn zijn dat:
1. Uitgebreid assortiment
2. Hoge prijzen
3. Dichtbij
4. Hoge kwaliteit producten
5. Overzichtelijke winkels
Voor Jumbo zijn dat:
1. Uitgebreid assortiment
2. Aantrekkelijke aanbiedingen
3. Dichtbij
4. Overzichtelijke winkels
5. Goed personeel
Voor Lidl zijn dat:
1. Goedkoop
2. Aantrekkelijk aanbiedingen
3. Dichtbij
4. Uitgebreid assortiment
5. Maakt boodschappen doen makkelijk
Voor Aldi zijn dat:
1. Goedkoop
2. Aantrekkelijk aanbiedingen
3. Dichtbij
4. Maakt boodschappen doen makkelijk
5. Uitgebreid assortiment
En voor Plus zijn dat:
1. Uitgebreid assortiment
2. Aantrekkelijk aanbiedingen
3. Overzichtelijke winkels
4. Goede service
5. Mooie winkels
Zoals je kan zien, verschilt het voor de supermarkten en lijken vooral Lidl en Aldi sterk op elkaar qua imago.
25% bestelt wel eens online boodschappen. 8% bestelt vaker online boodschappen dan in de supermarkt.
46% doet meerdere keren per week kleine boodschappen, dat aandeel is iets grote dan de 42% die eenmaal per week boodschappen haalt. De overige 12% doet boodschappen wanneer de spullen op zijn. Gemiddeld zijn de boodschappers tevreden: 81% vindt dat Nederland een goed aanbod heeft aan supermarkten. En 60% is loyaal aan de supermarkt waar ze kopen.